img info@vyzivovyporadce-plzen.cz
img Republikánská 45, 312 00 Plzeň
  • Sledujte nás:
Recepty a novinky
2 Říj

2013

Pickles – kvašená zelenina

Nakládání a přírodní kvašení zeleniny neboli fermentace je metoda známá již několik tisíciletí, je to starobylý způsob jejího uchovávání a je jedním z důležitých prvků zdravé a přirozené výživy, hlavně pro svůj nezastupitelný obsah probiotických bakterií.

Pickles (tak se nakládaná zelenina také nazývá) svým vysokým obsahem probiotických bakterií pomáhá udržovat či vybudovat organizmu zdravou střevní mikroflóru, která je nezbytná pro správné trávení.

Mléčně kvašená zelenina je tradiční a velmi zdravý způsob zpracování zeleniny. Při tomto způsobu úpravy zeleniny vzniká velké množství vitamínů C, B1, B2, B6, K, enzymů, z minerálů například hořčík, draslík, fluor, laktobacilů a kyseliny mléčné. Tato zelenina zlepšuje naše trávicí schopnosti i působí symbioticky na naše osídlení střeva. Mléčné kvašení je vlastně tradičním způsobem konzervace zeleniny, kde kyselina mléčná zajišťuje její stabilitu.

 

léčivé účinky Pickes

Kvašená zelenina aktivuje imunitní systém v boji proti bakteriím a virům, posiluje organismus proti infekcím, podporuje také tvorbu krve a hormonů. Umožňuje bojovat proti únavě, zlepšuje celkově obranyschopnost organismu a zvyšuje odolnost proti stresu.. Snižuje také vysoké hodnoty krevního tlaku a zároveň aktivuje funkci střev a vylučování toxických látek. Lidé trpící nedostatečnou funkcí štítné žlázy by měli tuto zeleninu také zařadit do svého jídelníčku, protože jim pomůže s obnovou její správné funkce.

příprava Pickes

Variací, jak si připravit mléčně kvašenou zeleninu je opravdu mnoho. Mléčně kvasit můžeme mnoho druhů zeleniny: mrkev, cibuli, ředkve, ředkvičky, červenou řepu, zelí, okurky, cukety, růžičky květáku, kapustu.

 

Rychlokvašená zelenina ve vlastní šťávě:

než ale začnete s kombinací více druhů zeleniny, je dobré zkusit nejprve lehčí variantu. Například zelí s cibulí nebo mrkví.

Vyzkoušíte si přípravu a zjistíte, jestli vám tímto způsobem upravená zelenina chutná.
Pro přípravu je dobré mít hrnec na kvašení zeleniny, kterému se také říká „kvašák“, ale není to nutností. Zelenina se dá naložit i do normální sklenice se šroubovacím víčkem.

pickleszdroj foto: www.keramikara.estranky.cz

Zelí nakrájíme na nudličky a můžeme do něj nakrouhat mrkev nebo cibuli, popřípadě přidat kmín podle chuti a v míse vše smíchat se solí (1 až 2% soli na hmotnost zeleniny), rukama promícháváme a promačkáváme až se začne uvolňovat šťáva. Pak po vrstvách důkladně natlačíme do zavařovací sklenice, kvašáku či jiné nádoby, abychom vytlačili veškerý vzduch. Zatížíme pomocí víčka, talířku na který dáme těžší kámen či kolíku. Necháme při pokojové teplotě 2-3-4 dny. Od druhého dne lze tuto zeleninu již konzumovat, Je vhodné ji 3. – 4. den přendat do sklenic a dát do ledničky. Pokud tuto zeleninu necháme kvasit jen 2-4 hodiny, tak sice nevzniká kyselina mléčná, ale lehce se natráví vláknina a začnou se vytvářet probiotické látky. Tento salát se používá hlavně v létě a je velmi dobře stravitelný a posiluje zažívání.

 

Vodní pickles (zeleniny zalité horkou vodou se solí):

na tyto pickles se hodí zejména tvrdší zeleniny (mrkev, kedluben, daikon, černá ředkev, květák, …). Zeleninu dle vašeho výběru krájíme na větší kusy, dáme do sklenice či kvašáku, zasypeme mořskou solí a oblíbeným kořením (může být kmín, semena kopru, zelený kopr či jiné – záleží na vašich chutích a experimentech) a zalijeme vroucí vodou. Zavíčkujeme a necháme 3–7 dní v pokojové teplotě. V závislosti na vnějších podmínkách je tato zelenina vhodná ke konzumaci již zpravidla 4. den. Dojde v ní k mléčnému kvašení, proto po otevření může sklenice vypěnit.

 

Sdílejte:

Zatím žádné komentáře!

Zanechte svůj komentář